Lärdomar av språkutbildning i omsorgen
Betydelsefulla lärandefaktorer i äldreomsorgens språkutbildning
Vård- och omsorgsarbete är starkt beroende av god kommunikation mellan såväl omsorgstagare och omsorgspersonal, som internt i arbetslaget. De senaste åren har frågan om språklig förmåga inom äldreomsorgen uppmärksammats särskilt. Att ha tillräckliga språkkunskaper i samspel med den enskilde och inom arbetsgruppen är en förutsättning för att utföra god omsorg.
Frågan om språklig kompetens och utbildning i svenska språket är komplex, och som ett led i att främja språkutveckling inom äldreomsorgen har äldreförvaltningen i Stockholms stad, i samarbete med vuxenutbildningen vid arbetsmarknadsförvaltningen, genomfört en språksatsning som riktat sig till samtliga stadsdelar i kommunen. Utöver detta har enskilda stadsdelar genomfört andra språkfrämjande satsningar.
På uppdrag av Stockholms äldreförvaltning samlar vi i detta projekt erfarenheter och lärdomar. Syftet är att ge en samlad bild över möjligheter och utmaningar, och vägledning i hur språkutveckling kan främjas i det lokala arbetet.