
Hur kan hemtjänsten utvecklas enligt dem som berörs av den, och hur kan vi skapa den utvecklingen? Det är två frågor som forskningsprogrammet IHoP vill besvara.
Hemtjänsten arbetar oavbrutet med att utveckla sin verksamhet. Men det är inte så vanligt att alla grupper som berörs av äldreomsorgen får vara med i utvecklingsprocessen. Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrums forskningsprogram IHoP vill hitta en metod för att fånga upp olika perspektiv och göra hemtjänsten bättre för alla.
– Vi började med att skapa ett partnernätverk med omsorgstagare själva, anhöriga, personal, enhets- och områdeschefer, biståndshandläggare, strateger och representanter från pensionärsföreningar. Det är en bred palett av kunskap och erfarenheter, säger Marie Dahlberg en av forskarna bakom arbetet.
I två workshoppar och individuella samtal med forskarna fick nätverksmedlemmarna besvara frågan Vilka områden behöver utvecklas inom hemtjänsten – utifrån ditt perspektiv? Resultatet blev fyra övergripande utvecklingsområden för hemtjänsten: Se människan i möten och dialog, Hälsa och välbefinnande, Medarbetarskap och arbetsvillkor, samt Samverkan och kommunikation (se faktaruta).
– Vi arbetade mycket med de här områdena så att de skulle kännas användbara. Vi ville ha dem så öppna och tydliga som möjligt. De skulle vara lätta att förstå, men de skulle också vara så flexibla att man kunde fylla på med utmaningar utifrån sin specifika kontext, berättar Marie Dahlberg.
Forskarna i IHoP tänker på resultatet av kartläggningen som en stafettpinne, som går att föra vidare in i andra projekt, där man mer konkret arbetar med att utveckla hemtjänsten. Det första exemplet är ett samarbete med Skarpnäcks Norra och Södra hemtjänst.
I Skarpnäck insåg man att det skulle bli alldeles för stort att ta sig an alla områden på samma gång, men de tyckte samtidigt att många av utvecklingspunkterna hänger ihop. De valde att arbeta med området Se människan i möten och dialog, eftersom förbättringar där tydligt kommer att leda till förbättringar på andra områden.
Med stöd av Stiftelsen Äldrecentrum samlades hemtjänstens personal med sina omsorgstagare och deras anhöriga i en serie workshoppar. Samtalen ledde fram till ett försök att arbeta i mindre team med egen frihet och eget ansvar att arbeta fokuserat och nära omsorgstagaren. Fokus låg på förmågan och viljan att se och agera på behov hos omsorgstagaren och att skapa en bättre personal- och omsorgskontinuitet.
Under hösten testar hemtjänstgrupperna sina nya arbetssätt och i december håller man gemensamma workshoppar för en första utvärdering av försöket.
– Sedan kommer vi att behöva komma tillbaka senare för att ser hur det har gått. Vi forskar ju på den här processen och verktygen som har kommit fram, och en långsiktig uppföljning är viktigt, säger Marie Dahlberg.
Även Sarah Wallcook är forskare på Stiftelsen Äldrecentrum. Hon berättar om hur lärorikt det har varit att följa de olika gruppernas relationer och processer.
– Vi lär oss hela tiden. Vi har till exempel sett att det blir lite som att skapa en väv, där alla är väldigt fokuserade på att skapa ett fint mönster, att skapa ett verktyg, något synligt. Men så småningom blir de intresserade av varpen, de små trådarna som håller ihop väven. Hur såg arbetssättet bakom ut och hur kan vi använda det vid andra tillfällen och för att hitta andra lösningar? Vi tänkte nog att de här processerna skulle pågå mer parallellt.
Arbetssättet är ett exempel på deltagande aktionsforskning, där man skapar förändring, samtidigt som man studerar den. Och viktigast av allt – man forskar tillsammans med människor, inte på dem.
Stiftelsen Äldrecentrums forskningsprogram IHoP har målet att utveckla hemtjänsten tillsammans med alla som berörs av den. Nu efterlyser forskarna nya samarbeten med verksamheter som vill plocka upp stafettpinnen och arbeta med utveckling i sin hemtjänst. Den som är intresserad får gärna höra av sig.
Inom ramen för IHoP har Stiftelsen Äldrecentrum också publicerat rapporten Delaktighet inom hemtjänst, som baseras på intervjuer med äldre personer och undersköterskor i hemtjänsten om deras upplevelser och erfarenheter av att främja delaktighet.
Utvecklingsområden som kom fram i IHoP:s kartläggning
Se människan i möten och dialog
- Bemötande och engagemang
- Delaktighet
- Flexibilitet
- Livets slutskede/Palliativa team
- Personal- och omsorgskontinuitet
- Personcentrering
- Professionalism och förhållningssätt
- Tillitsstyrd verksamhet
- Trygghet och integritet
Hälsa och välbefinnande
- Behovsstyrda insatser
- Ensamhet/social isolering
- Implementering
- Lättillgänglig vård och omsorg
- Mat och måltider
- Mätning och uppföljning
- Psykisk hälsa
- Resultat och utfall
- Tidigt förutse risker
- Insatser under hela omsorgsförloppet
Medarbetarskap och arbetsvillkor
- Arbetsmiljö
- Kunskap och kompetens
- Ledarskap
- Organisation
- Ramtid/minutstyrning
- Reflektion
- Stress
- Yrkesstatus
Samverkan och kommunikation
- Digitalisering och välfärdsteknik
- Informationsöverföring och kunskapsinhämtning
- Involvering av äldre och anhöriga
- Samordning och teamarbete
- Språk